روزنامه‌های کابل: یکشنبه، ۲۳ دلو
نوشته شده توسط : swot

روزنامه‌های چاپ امروز کابل به بررسی مسائل مختلف و از جمله گفتگوهای مستقیم آمریکا و طالبان در قطر پرداخته‌اند.

هشت صبح در مطلب اصلی خود گزارش‌هایی مبنی بر شکست گفتگوهای قطر میان آمریکا و گروه طالبان را بررسی کرده و نوشته است که اگر این گزارش‌ها درست باشد، افغانستان هیچ زیانی نخواهد دید. به نظر این روزنامه، دلیل آن این است که افغانستان اصلا در آن دخیل نبوده که چیزی را از دست بدهد.

نویسنده این مطلب معتقد است که بسیاری‌ها در افغانستان به این باور هستند که هر چند تامین ثبات در این کشور هدف اصلی گفتگو با گروه طالبان عنوان می‌شود، اما در واقع، اگر این گروه در پی توافق در این مذاکرات بدون اجماع نظر جناح‌های مختلف در قدرت سهیم شود، ثبات افغانستان از دست خواهد رفت.

هشت صبح افزوده است که پیامد مثبت گفتگوهای آمریکا با گروه طالبان در قابل پیش‌بینی‌ترین وضعیت این است که زمینه خروج نیروهای بین‌المللی بیشتر فراهم شود، اما این که دستاوردهای ده سال گذشته افغانستان حفظ شود، برای هر دو طرف چندان اهمیتی ندارد.

این روزنامه تاکید کرده است که در هر نوع گفتگویی با گروه طالبان در مورد مصالحه، باید نقش و دیدگاه‌های مردم افغانستان در نظر باشد و در غیر آن کارهای یک‌جانبه و "پنهانکاری پرسش‌برانگیز" منجر به ناکامی روند مصالحه خواهد شد.

روزنامه ویسا در تیتر اول خود نوشته است که "اختلاف بین کابل و واشنگتن بر سر واگذاری مدیریت زندان بگرام به حکومت افغانستان شدت یافته است". به نظر این روزنامه، در صورت تشدید این اختلاف، احتمال آن وجود دارد که آمریکا از دعوت افغانستان به کنفرانس سران پیمان ناتو در شیکاگو منصرف شود.

گفته شده است که یکی از موضوع‌های مورد بحث در این کنفرانس سران، مساله افغانستان خواهد بود و قرار است حامد کرزی هم در این کنفرانس دعوت شود.

ویسا افزوده است که حامد کرزی چند بار برای واگذاری مدیریت بازداشتگاه بگرام به حکومت افغانستان ضرب‌الاجل تعیین کرد و اخیرا مهلت یک ماهه به آمریکایی‌ها داد که این کار را تا ۲۱ حوت/اسفند انجام دهد. نویسنده اما به این باور است که "محتمل به نظر نمی‌رسد که آمریکا به این خواسته افغانستان جواب مثبت دهد".

این روزنامه افزوده است که موضع حکومت افغانستان در این مورد خیلی تند است و موجودیت زندانی تحت کنترل خارجی‌ها در این کشور را تحمل نمی‌کند و آن را به نحوی به زیر سوال رفتن استقلال خود تلقی می‌کند.

ویسا در ادامه نوشته است که بروز اختلاف‌ها میان واشنگتن و کابل موضوع توافقات همکاری‌های استراتژیک و شرکت افغانستان در کنفرانس شیکاگو را تحت‌الشعاع قرار دهد.

روزنامه دولتی اصلاح در گزارش اصلی صفحه اول خود نوشته است که حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، به یک کمیته ویژه دستور داده است که به اجرای پروژه‌های متعلق به نهادهای بین‌المللی در این کشور نظارت کند.

به نوشته اصلاح، آقای کرزی در دیداری با اعضای این کمیته گفته است: "وظیفه دفتر شما است که کمک‌های جامعه بین‌المللی را نظارت کنید و شفافیت را به میان آورید." رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرده است که این کمیته باید با کمیسیون مبارزه با فساد اداری به صورت هماهنگ کار کند.

متحدان بین‌المللی حکومت افغانستان همواره از وجود فساد در نهادهای دولتی این کشور انتقاد کرده‌اند، اما آقای کرزی نهادهای بین‌المللی مستقر در کشورش را مسئول بخش اعظم فساد در افغانستان دانسته و حالا خواستار نظارت و ارزیابی پروژه‌های مربوط به این نهادها شده است.

روزنامه محور عدم موفقیت مجلس در انتخاب نائب مجلس را به شدت مورد انتقاد قرار داده و نوشته است که نمایندگان به نمایندگی از ملت در مجلس حضور یافته‌اند تا در مورد مسائل مهم کشوری بحث و مذاکره کنند، اما حالا در انتخاب یک نائب برای رئیس مجلس درمانده‌اند.

از آغاز سال دوم کاری مجلس در اول دلو/بهمن تاکنون، دست‌کم سه دوره سه مرحله‌ای انتخابات داخلی برای انتخاب نائب دوم رئیس مجلس برگزار شده است و روز شنبه، دو دور رای‌گیری در این مورد در مجلس بحث‌های زیادی را برانگیخت. اما امروز، یکشنبه، ۲۳ دلو، نعمت‌الله غفاری به این سمت انتخاب شده است.

نویسنده محور از نمایندگان انتقاد کرده است که آنها در مجلس از جانب خود نمایندگی می‌کنند و در کارکردهای خود در مجلس "برخورد سلیقه‌ای" می‌کنند و کمتر به مسائل اصلی توجه می‌کنند. این روزنامه افزوده است که در حال حاضر مشکلات زیادی هست که باید نمایندگان درباره آنها مذاکره کنند.





:: برچسب‌ها: موزه , فیلم , لندن ,
:: بازدید از این مطلب : 458
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: